Nasıl çalışmalıyız/ Çalışma teknikleri/ Hazır mısın?
Öğrenmek, hayatta kazanabileceğimiz belki de en önemli alışkanlık. Şu anda öğrenciyesiniz ne mutlu size. İleride başka işleri yapmaya başlayınca sakın bundan vazgeçmeyin. Peki çok iyi bir öğrenici olmanın sırrını iyi bir öğretmen olmaktan mı geçer?
Öğretmen olmak derken sadece meslek olarak öğretmenlikten bahsetmiyorum. Herhangi bir konuyu öğrenmeye çalışırken uygulanabilecek bir yöntemden söz ediyorum. Diyelim ki öğrencisiniz ve bir sınava hazırlanıyorsunuz, ya da çalışansınız, girişimcisiniz ve bir sunuma hazırlanıyorsunuz. Öğrenilecek konuya nasıl hazırlanmak lazım? Nasıl ders çalışmak lazım? Soru bu.
Ünlü şair Necip Fazıl Kısakürek'in de dediği gibi: "Develer gibi eserler bırakmak için, karıncalar gibi çalışmak gerekir." Yani derin derin çalışmak gerekir. Belki de şuan çok kötü giden günlerin içindesin. Bu günleri boş, umutsuz ve karanlık geçirmek makul gelebilir sana. Hiçbir şey yapmadan uzanmak ve kader diyip geçmek çekici gelebilir. Ama! Sen bulunduğun konumdan, kendi dünyandan ayrılıp yeni dünyaları keşfetme arzusuyla dolup taşan kişisin. Eee her şey gibi dünyaları da keşfetmek için düzenli ve adım adım ilerlemek gerekiyor.
Fizikçi Richard Feynman 4 adımlı bir strateji öneriyor. Ama bütün bunları açıklamadan önce nasıl çalışmamak gerektiği konusunda Stanford Üniversitesi’nde “öğrenme” uzmanı olan profesör Candace Thille’in şu 5 uyarısına kulak verelim.
• Öğrenmek istediğin konuyu seç ve onu çalışmaya başla.
• Öğrendiklerini bir kenara -daha da iyisi- bir deftere yaz.
• Çalıştığın konuyu sanki derste başkalarına anlatacakmış gibi açıklamaya çalış. Mümkün olduğu kadar basit ifadelerle. Açıklamaya çalışırken sahip olduğun bilgide eksikler olduğunu fark edeceksin. Bu boşlukları kapatmak için yine kaynaklara, kitaplara geri dön. Konuyu eksiksiz anlatabilecek seviyeye kadar bunu tekrarla.
• Basite indirge ve analojiler kullan. Yani konuyu benzerliklerle açıklamaya çalış.
Feynman'in bu kurallarını bende uygulama şansı bulduğum için şanslı olduğumu düşünüyorum. Sende bu blogu okudun ve artık sende biliyorsun. Bu şansı iyi kullanalım...
Öğretmen olmak derken sadece meslek olarak öğretmenlikten bahsetmiyorum. Herhangi bir konuyu öğrenmeye çalışırken uygulanabilecek bir yöntemden söz ediyorum. Diyelim ki öğrencisiniz ve bir sınava hazırlanıyorsunuz, ya da çalışansınız, girişimcisiniz ve bir sunuma hazırlanıyorsunuz. Öğrenilecek konuya nasıl hazırlanmak lazım? Nasıl ders çalışmak lazım? Soru bu.
Ünlü şair Necip Fazıl Kısakürek'in de dediği gibi: "Develer gibi eserler bırakmak için, karıncalar gibi çalışmak gerekir." Yani derin derin çalışmak gerekir. Belki de şuan çok kötü giden günlerin içindesin. Bu günleri boş, umutsuz ve karanlık geçirmek makul gelebilir sana. Hiçbir şey yapmadan uzanmak ve kader diyip geçmek çekici gelebilir. Ama! Sen bulunduğun konumdan, kendi dünyandan ayrılıp yeni dünyaları keşfetme arzusuyla dolup taşan kişisin. Eee her şey gibi dünyaları da keşfetmek için düzenli ve adım adım ilerlemek gerekiyor.
Fizikçi Richard Feynman 4 adımlı bir strateji öneriyor. Ama bütün bunları açıklamadan önce nasıl çalışmamak gerektiği konusunda Stanford Üniversitesi’nde “öğrenme” uzmanı olan profesör Candace Thille’in şu 5 uyarısına kulak verelim.
1) Altını çizme, not al! Diyor ki satırların altını, üstünü çizmeyi bırakın. Tümüyle bir zaman kaybı. Altını çizdiğiniz için daha iyi öğrenmiş olmayacaksınız o konuyu. Peki ne yapalım? Kitap okurken, bir konuyu öğrenmeye çalışırken, altını çizmeye değer bir fikirle karşılaşırsanız, o fikri kendi sözlerinizi kullanarak tekrar ifade edin. Yani notlar çıkartın. O konuyu kendi hikayenizin bir parçası haline getirin.
2) Zor olduğunu bil! Öğrencilerde genellikle şöyle bir yanlış kanı var: “Eğer bir konuyu çalışırken zorlanıyorsam demek ki öğrenemiyorum.” Böyle düşününce o konuları atlayıp ya da erteleyip daha kolay konuların üzerine eğilmeye başlıyorlar. Yani bir anlamda potansiyellerini ziyan ediyorlar. Oysa önce zor olandan başlamak lazım ve başlarken de o konunun zor olduğunu bilerek ve kabullenerek. Öğrenmek dediğimiz şey aslında o zorlukla mücadele sırasında gerçekleşiyor.
3) Sıkıştırma! Son ana bırakma! Biliyorum işe yarıyor bu teknik. Son gece konsantre olup çalışınca ertesi gün sınavdan iyi not aldığım zamanlar benim de oldu. Ama son anda öğrendiğim o konuları artık hatırlamıyorum. Hayatıma pek de fazla bir şey katmadı. Çünkü o bilgiler sadece ezberlendi. Bilgisayarlardaki RAM gibi geçici hafızaya kaydedildi ve kullanıldıktan sonra da çöpe atıldı. Bunun yerine aralıklarla çalışmak daha doğru bir strateji. O aralarda da belki bazı bilgiler unutulmuş olacak. Ama tekrar çalışıldığında bir daha silinmemek üzere kalıcı belleğe yerleşecek. Yani hayatınızın, hikayenizin bir parçası haline gelecek.
4) Geri bildirimlere açık ol! Özellikle hoşuna gitmeyecek olanlara. Güçlü olduğun tarafları zaten biliyorsundur. Öğrenmek ve dolayısıyla gelişebilmek için zayıf olduğun tarafları da bilmelisin. Dost acı söyler. İleride acı çekmemek için dostunun sesine kulak ver.
5) Israrcı ol! Benim kapasitem ancak bu kadar deme. Kimsenin zekası sabit değil. Geliştirilebilir. Bir de ben sözelciyim, sayısalcıyım ayrımını çok da önemsememek lazım. Bir konuyu öğrenirken zekamız kendisinin sözelci mi yoksa sayısalcı mı olduğunu bilmez. Bazı konularda daha çok zorlanır bazılarında daha az. Siz zorluğa değil öğrenilecek konuya odaklanın. Merak etmeyin kapasiteniz ona yeter.
Şimdi fizikçi Richard Feynman'in 4 adımlı stratejisine giriş yapabiliriz.
2) Zor olduğunu bil! Öğrencilerde genellikle şöyle bir yanlış kanı var: “Eğer bir konuyu çalışırken zorlanıyorsam demek ki öğrenemiyorum.” Böyle düşününce o konuları atlayıp ya da erteleyip daha kolay konuların üzerine eğilmeye başlıyorlar. Yani bir anlamda potansiyellerini ziyan ediyorlar. Oysa önce zor olandan başlamak lazım ve başlarken de o konunun zor olduğunu bilerek ve kabullenerek. Öğrenmek dediğimiz şey aslında o zorlukla mücadele sırasında gerçekleşiyor.
3) Sıkıştırma! Son ana bırakma! Biliyorum işe yarıyor bu teknik. Son gece konsantre olup çalışınca ertesi gün sınavdan iyi not aldığım zamanlar benim de oldu. Ama son anda öğrendiğim o konuları artık hatırlamıyorum. Hayatıma pek de fazla bir şey katmadı. Çünkü o bilgiler sadece ezberlendi. Bilgisayarlardaki RAM gibi geçici hafızaya kaydedildi ve kullanıldıktan sonra da çöpe atıldı. Bunun yerine aralıklarla çalışmak daha doğru bir strateji. O aralarda da belki bazı bilgiler unutulmuş olacak. Ama tekrar çalışıldığında bir daha silinmemek üzere kalıcı belleğe yerleşecek. Yani hayatınızın, hikayenizin bir parçası haline gelecek.
4) Geri bildirimlere açık ol! Özellikle hoşuna gitmeyecek olanlara. Güçlü olduğun tarafları zaten biliyorsundur. Öğrenmek ve dolayısıyla gelişebilmek için zayıf olduğun tarafları da bilmelisin. Dost acı söyler. İleride acı çekmemek için dostunun sesine kulak ver.
5) Israrcı ol! Benim kapasitem ancak bu kadar deme. Kimsenin zekası sabit değil. Geliştirilebilir. Bir de ben sözelciyim, sayısalcıyım ayrımını çok da önemsememek lazım. Bir konuyu öğrenirken zekamız kendisinin sözelci mi yoksa sayısalcı mı olduğunu bilmez. Bazı konularda daha çok zorlanır bazılarında daha az. Siz zorluğa değil öğrenilecek konuya odaklanın. Merak etmeyin kapasiteniz ona yeter.
Şimdi fizikçi Richard Feynman'in 4 adımlı stratejisine giriş yapabiliriz.
Feynman Nobel ödüllü bir fizikçi. Feynman diyagramlarını yapmış. Quantum, nanoteknoloji, parçacık fiziği gibi konularda çalışmış. Hatta 1986’da uzay mekiği Challenger’ın neden infilak ettiğini bile açıklamış. Ne alaka? Diye düşünmeyin. Çünkü onun yaşam felsefesi “hayatı anlamaya ve anlatmaya çalışmak” üzerine kurulu. Sadece bir bilim insanı olarak değil, bir insan olarak da bunu yapmaya çalışmak. Zaten ne alaka diye düşünmeye başlayacak olursak kendisinin aynı zamanda şiirle, resimle ve müzikle ilgilendiğini duyunca iyice “kal olmaya” başlarız. Bu arada en büyük hobilerinden biri bongo çalmak.
Bütün bu özelliklerinin ötesinde ben onun öğreticiliği yönünü çok sevdim. Ve bu yönünü daha henüz bir öğrenciyken kazanmaya başlamış. Princeton Üniversitesi’nin sınavlarına hazırlanırken bir defter almış ve ilk sayfasına da şunu yazmış: “Bilmediğim şeyler defteri.” O yıllardan itibaren geliştirmeye başladığı öğrenme tekniği 4 adımdan oluşuyor:
Bütün bu özelliklerinin ötesinde ben onun öğreticiliği yönünü çok sevdim. Ve bu yönünü daha henüz bir öğrenciyken kazanmaya başlamış. Princeton Üniversitesi’nin sınavlarına hazırlanırken bir defter almış ve ilk sayfasına da şunu yazmış: “Bilmediğim şeyler defteri.” O yıllardan itibaren geliştirmeye başladığı öğrenme tekniği 4 adımdan oluşuyor:
• Öğrenmek istediğin konuyu seç ve onu çalışmaya başla.
• Öğrendiklerini bir kenara -daha da iyisi- bir deftere yaz.
• Çalıştığın konuyu sanki derste başkalarına anlatacakmış gibi açıklamaya çalış. Mümkün olduğu kadar basit ifadelerle. Açıklamaya çalışırken sahip olduğun bilgide eksikler olduğunu fark edeceksin. Bu boşlukları kapatmak için yine kaynaklara, kitaplara geri dön. Konuyu eksiksiz anlatabilecek seviyeye kadar bunu tekrarla.
• Basite indirge ve analojiler kullan. Yani konuyu benzerliklerle açıklamaya çalış.
Feynman'in bu kurallarını bende uygulama şansı bulduğum için şanslı olduğumu düşünüyorum. Sende bu blogu okudun ve artık sende biliyorsun. Bu şansı iyi kullanalım...
Yorumlar